Siirry pääsisältöön

Vinkkejä nä­kö­vam­mai­sen lapsen oh­jauk­seen

Ohjaa, rohkaise ja anna kokeilla itse.
Kaksi tyttöä leikkivät kahvikutsuja. Molemmilla on nuket ja oikealla oleva tyttö ohjaa kädellään vasemmalla puolella olevaa tyttöä löytämään kahvikupin.
  1. Fyysinen läheisyys on tärkeää, jotta lapsella on turvallinen olo tutustua uusiin asioihin. Uusi voi olla pelottavaa. Tutustuta lasta uusiin asioihin vähitellen.
  2. Rohkaise ja karaise käsien käyttöön.
  3. Opeta tutkimaan käsillä ja liikkumaan käsi käden päällä -menetelmällä. Opeta lapselle systemaattinen käsillä tutkimismenetelmä.
  4. Käytä opettaessasi lapsen omaa kehoa suuntia, mittoja ja kokoja.
  5. Mikäli lapsella on näönkäyttöä, hyödynnä se ohjauksessa (kontrastit, suurennokset jne.)
  6. Anna lapsen koskea, haistaa, maistaa, kuunnella, koputtaa, eli tutkia eri aistien kautta kaikkia mahdollisia esineitä.
  7. Anna lapsen tehdä itse, sotkea ja kokeilla.
  8. Puhu ja kerro mitä tapahtuu ja mitä ollaan tekemässä. Käytä lapselle tuttuja sanoja.
  9. Havainnollista asia, jos se on mahdollista. Käytä esimerkiksi oikeita esineitä, pienoismalleja, savimalleja tai tee legoista "kartta".
  10. Tee sokealle lapselle kuvien ääriviivat "näkyviksi" eli koholle esimerkiksi erikeeperillä.
  11. Jaksota opeteltava asia pieniin osiin. Älä tarjoa koko opeteltavaa taitoa yhdellä kertaa. Jos harjoitellaan sukan riisumista, anna lapsen ensin harjoitella sukan ottamista varpaiden kärjestä, sitten kantapään kohdalta ja sitten vasta nilkasta.
  12. Opeta lapselle auttavan ja aktiivisen käden menetelmä: toinen käsi pitää astiaa sillä aikaan kun toinen etsii lelun pöydältä ja laittaa sen astiaan.
  13. Opeta lapselle järjestelmällinen etsimismenetelmä: kaarevin liikkein kehosta poispäin.
  14. Anna lapselle aikaa onnistua ja aikaa varmistaa opittua taitoa.