Tiedote 8.11.2019
Koh­da­taan So­keain vii­kol­la ja tar­jo­taan rei­lus­ti apua!

Sokeain viikkoa vietetään 10.-17.11. Viikon aikana näkövammaisyhteisö kannustaa kohtaamiseen ja muistuttaa suomalaisille, että näkövammaisia ihmisiä liikkuu siellä, missä muutkin ovat: kaupungilla, kaupoissa, ravintoloissa, joukkoliikennevälineissä ja kulttuuritilaisuuksissa.

Välillä näkövammaisille tulee eteen tilanteita, joissa tarvitaan apua. Esimerkiksi liikennevälineeseen astuessaan näkövammainen ei näe, onko vapaita paikkoja jäljellä. Silloin kannattaa rohkeasti kysyä, voiko auttaa.  Myös lippuautomaatit, jonotustilanteet ja katutyöt aiheuttavat näkövammaiselle pulmia.

Näkövammaisuus ei aina näy ihmisestä päällepäin. Joillakin näkövammaisilla on opaskoira tai valkoinen keppi ja monilla on rintapielessään sininen näkövammaismerkki.

Näkövammaisyhteisö toivoo, että ihmiset olisivat herkempiä muiden mahdolliselle avuntarpeelle. Jokaisessa kohtaamisessa on vain voittajia, ja sekä avunsaajalle että avuntarjoajalle jää hyvä mieli.

Sokeain viikko näkyy joukkoliikenteessä Helsingissä, Tampereella, Turussa, Vaasassa ja Oulussa. Sosiaalisessa mediassa kampanjaviikon slogan on "On vaikea nähdä, kuka tarvitsee apua. Kysy".

Sokeain viikon kampanjan toteuttavat yhteistyössä Näkövammaisten liitto ja Förbundet Finlands Svenska Synskadade.

Sokeain viikon kampanjaa voi seurata ja siihen voi osallistua Facebookissa ja Twitterissä hashtageillä #onvaikeanähdä, #kysy ja #sokeainviikko ja ruotsiksi #svårtattse, #fråga ja #blindveckan.

Lisätietoja:
järjestöjohtaja Sari Kokko, Näkövammaisten liitto, p. 09 3960 4574
ordförande Gunilla Löfman, Förbundet Finlands Svenska Synskadade, tel. 0400 950446

Lisätietoja kampanjasta ja haastattelupyynnöt:
viestinnän asiantuntija Marika Mäkinen Näkövammaisten liitto, p. 0500 417670

Paikallisia haastateltavia löytyy Näkövammaisten liiton alueyhdistysten kautta: https://nkl.fi/fi/etusivu/yhteys/alueyhd

Näkövammaisten liitto ry on näkövammaisten ihmisten etu-, asiantuntija- ja palvelujärjestö, joka toimii näkövammaisten omaehtoisen elämän edistämiseksi. Toiminta on suunnattu ensisijaisesti sokeille, vaikeasti heikkonäköisille ja kuurosokeille.

www.nkl.fi

Förbundet Finlands Svenska Synskadade on Suomen ruotsinkielisten näkövammaisten etu- ja palvelujärjestö. FSS toimii ruotsinkielisten näkövammaisten ihmisten yhdenvertaisuuden, turvallisuuden ja osallisuuden edistämiseksi.