Aluesihteeritiedote lokakuu 2013
Ke­lan tu­kien mak­su­päi­vät se­kä pu­he­lin- ja ajan­va­raus­pal­ve­lut

Maksupäivät

Kansaneläkkeiden maksupäivä muuttuu lokakuussa 2013. Kela on lähettänyt kaikille kansaneläkkeensaajille (vanhuuseläke, työttömyyseläke ja työkyvyttömyyseläke) kirjeen muutoksesta viikolla 35. Jatkossa Kela maksaa kansaneläkkeen, rintamalisän ja ylimääräisen rintamalisän joka kuukauden 7. päivä. Jos päivä ei ole pankkipäivä, etuus maksetaan aina edellisenä pankkipäivänä.

Muutos ei vaikuta työeläkkeiden eikä esimerkiksi eläkettä saavan hoitotuen, vammaistuen ja perhe-eläkkeiden maksupäivään. Näiden tukien maksupäivä määräytyy edelleen sukunimen alkukirjaimen mukaan A-K 4. päivä, L-R 14. päivä ja S-Ö 22. päivä. Eläkkeensaajan asumistuen maksupäivä on edelleen 4. päivä ja takuueläkkeen 22. päivä.

Puhelinpalvelut ja ajanvaraus

Kelan paikallistoimistoissa ei ole puhelinpalvelua. Puhelinneuvontaa saa nykyisin vain elämäntilannekohtaisista valtakunnallisista palvelunumeroista arkisin kello 8.00-18.00.

Yleisimmät palvelunumerot: Asumisen tuet (yleinen asumistuki) 020 692 201, Eläkeasiat (kansaneläke, työeläke, eläkkeensaajan asumistuki) 020 692 202, Sairastaminen (sairaanhoitokorvaukset, lääkekorvaukset, matkakorvaukset, sairauspäiväraha) 020 692 204, Kuntoutus (kuntoutuspalvelut ja -kurssit, kuntoutusraha) 020 692 205, Vammaistuet (vammaistuki, eläkkeensaajan hoitotuki) 020 692 211.

Puhelun hinta on kiinteästä verkosta soitettaessa paikallisverkkomaksu (pvm) ja matkapuhelimesta soitettaessa matkapuhelinmaksu (mpm). Palvelunumeroon soitetun puhelun tarkka hinta määräytyy asiakkaan puhelinyhtiön (operaattorin) kanssa tekemän liittymäsopimuksen perusteella. Puhelinyhtiöillä on nykyisin tarjolla paljon erilaisia ns. puhepaketteja (Kotisoitto, Fiksu jne..). Liittymäsopimuksissa puhelujen hinnat on kerrottu tarkemmin. Kelan palvelunumeroihin soitettaessa jonotusaika on maksutonta. Maanantaipäivät ja aamupäivät ovat puhelinpalvelussa yleensä ruuhkaisia. Jonotusta voi yrittää välttää soittamalla muina aikoina.

Jos palvelunumerossa on jonoa, voi puhelinpalveluun jättää soittopyynnön. Takaisinsoittopalvelu on käytössä arkisin kello 9.00-14.30. Kuulet ensin tiedotteen, että soittopyynnön jättäminen on mahdollista, ja jätettyäsi viestin, että soittopyyntösi on vastaanotettu. Kelan palveluneuvoja soittaa takaisin mahdollisimman pian (noin tunnin sisällä.) Palveluneuvoja soittaa yleensä vain kerran ja puhelut tulevat numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611. Jos et pysty juuri silloin vastamaan puheluun, sinun on otettava uudelleen yhteyttä palvelunumeroon.

Kelan toimistoon tai puhelinpalveluun voi varata myös henkilökohtaisen palveluajan. Varaus kannattaa tehdä aina, jos elämässäsi on tapahtunut iso muutos tai asiasi on monimutkainen ja tarvitset henkilökohtaista neuvontaa tai esimerkiksi apua hakemuksen täyttämisessä. Kun varaat puhelinpalveluajan, Kelan virkailija soittaa sinulle varattuna ajankohtana. Asiointitilanteeseen kannattaa varata mukaan kaikki asiaasi liittyvät asiakirjat (lääkärinlausunnot ymv.), sillä ne helpottavat ja nopeuttavat asiasi käsittelyä ja päätöksentekoa. Muista ottaa mukaan henkilöllisyystodistus, jos asioit Kelan toimistossa tai yhteispalvelupisteessä.

Keväästä 2013 lähtien on ajanvarauksen voinut tehdä myös Kelan sähköisestä ajanvarausjärjestelmästä. Jos et itse pysty tekemään varausta, voi kuka tahansa luotettava henkilö tehdä ajanvarauksen puolestasi. Hänen tulee tietää vain henkilötunnuksesi ja puhelinnumerosi.

Lähde: www.kela.fi ja käyttäjäkokemukset