6.4.2018
So­keain kuun­nel­ma­pal­kin­non 2017 voit­ti Töis­sä tääl­lä -kuun­nel­ma­sar­ja

Näkövammaisten Kulttuuripalvelun Sokeain kuunnelmaraati on palkinnut vuoden 2017 parhaana kotimaisena kuunnelmana Juha-Pekka Koskisen kirjoittaman ja Matti Ijäksen ohjaaman Töissä täällä -kuunnelmasarjan.

Voittajakuunnelmassa työelämän muutoksia on kuvattu hauskasti ja nokkelasti. Töissä täällä on toisaalta hervottoman hauskaa satiiria nykyajan työelämän outouksista, toisaalta lempeää ja ajatonta hymyilyä ihmisluonnolle. Näyttelijät istuvat oivallisesti rooleihinsa. Erilaiset ihmistyypit heikkouksineen ja vahvuuksineen on helppo tunnistaa.

Töissä täällä antaa mahdollisuuden nauraa vapautuneesti ja hyvää tekevällä tavalla sille, mikä oikeassa elämässä voi synnyttää pelkoa ja epävarmuutta.

Yle Radio 1 lähettää sarjasta kolme jaksoa uusintana su 15.4. klo 15.00  ja ma 16.4. klo 19.02.

Vuoden ääninäyttelijä 2017 on Minttu Mustakallio

Ensimmäistä kertaa Sokeain kuunnelmaraati valitsi myös Vuoden ääninäyttelijän. Hän on Minttu Mustakallio. Sädehtivän komediennen ääni on helposti tunnistettava ja puheilmaisu selkeää, vivahteikasta ja eloisaa. Ilmeet ja eleet kuuluvat hänen äänessään. Vuoden ääninäyttelijän valinnassa kaikki äänityö, myös televisiossa ja elokuvissa, on otettu huomioon.

Roolihenkilön koko persoonan esille tuominen pelkästään puheilmaisun keinoin on mitä vaativinta näyttelijän työtä. Sille raati haluaa antaa tunnustusta ja korostaa sen merkitystä draamatyöskentelyn koko kirjossa.
Lisätietoja: Sokeain kuunnelmaraadin puheenjohtaja Mikko Ojanen, p. 050 581 7770/m.ojanen@luukku.com
Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry:n puheenjohtaja Eija-Liisa Markkula, p. 041 439 2209/el.markkula@gmail.com
Kuvassa neljä näyttelijää vierekkäin. Edessä keskellä oleva pitää käsissään MoccaMaster-kahvinkeitintä, ja hänen vieressään olevalla on valkoinen kahvikuppi kädessään.

Sokeain kuunnelma­palkinto Töissä täällä -kuunnelmasarjalle. Kuva: YLE Kuvapalvelu