Tiedote 19.5.2016
Saa­vu­tet­ta­vuus­te­ko-tun­nus­tus Joo­nas Rou­hiai­sel­le

Näkövammaisten liitto on jakanut ensimmäisen Saavutettavuusteko-tunnustuspalkintonsa Aalto-yliopiston insinööriopiskelijalle Joonas Rouhiaiselle, 26.

Kuvassa Näkövammaisten liiton toimitusjohtaja Jukka Tahvanainen ojentaa saavutettavuusteko-tunnustuksen Junat.net-sovelluksen kehittäjälle Joonas Rouhiaiselle.

Rouhiainen on kehittänyt Junat.net-palvelun, joka tuo kaikkien Suomen juna-asemien juna-aikataulut nettiin kaikkien saataville. Sekä Junat.net-palvelun verkkosivu että iPhone-sovellus ovat saavutettavia myös näkövammaisten apuvälineillä.

- Saavutettavuus tulee sivutuotteena, kun tehdään yksinkertaisesti ja hyvin, ilman kikkailuja. Yleensä apuvälineellä saavutettava on kaikille helppokäyttöinen, Joonas Rouhiainen sanoo.

Palkinto luovutettiin eduskunnan Kansalaisinfossa 19.5. Kansainvälisenä esteettömyyspäivänä. Näkövammaisten liitto jakaa Saavutettavuusteko-tunnustuspalkinnon yksittäiselle ihmiselle tai organisaatiolle, joka on edistänyt tekemänsä verkkopalvelun tai sovelluksen avulla näkövammaisten itsenäistä elämää ja tiedonsaantia. Tunnustuspalkinnon edellytyksenä on, että sovellus tai verkkopalvelu on esteetön ja helppokäyttöinen.

Saavutettavuusteko-tunnustus jaettiin nyt ensimmäisen kerran.