Pu­heen­joh­ta­ja Es­ko Jan­tu­nen 60 vuot­ta

Il­man hen­ki­lö­koh­tais­ta apua ja kul­je­tus­pal­ve­lui­ta vam­mai­sia ih­mi­siä uh­kaa syr­jäy­ty­mi­nen

Puheenjohtaja, järjestöneuvos Esko Jantunen toivoo, että päättäjät eivät toista 1990-luvun laman aikana tehtyjä virheitä. Leikkaukset ja säästöt heikentäisivät entisestään vammaisten ihmisten mahdollisuuksia selviytyä itsenäisesti ja asua kotona.

Jantunen on sokeutunut perinnöllisen silmänpohjan rappeuman (retinitis pigmentosa) seurauksena. Hän työskenteli atk-suunnittelijana vuoteen 2008, jolloin jäi eläkkeelle.

Hän on syntynyt Asikkalassa 26.9.1954 ja valmistunut filosofian maisteriksi Tampereen yliopistosta.

Jantunen valittiin Näkövammaisten Keskusliiton puheenjohtajaksi ensimmäisen kerran 2004. Tällä hetkellä hän jatkaa kolmatta kauttaan.

Hän on myös Näkövammaisliittojen pohjoismaiden yhteistyötoimikunnan (NSK) jäsen.

Tampereen vammaisneuvoston puheenjohtajana hän on toiminut vuodesta 2005 lähtien.

Tällä hetkellä hän toimii puheenjohtajana Raha-automaattiyhdistyksen rahoittamassa alueellisessa tietoteknisessä koulutushankkeessa, jossa ovat mukana Tampereen Seudun Näkövammaiset ry, Satakunnan näkövammaiset ry ja Keski-Suomen näkövammaiset ry. Hän on Kiinteistö-Iiriksen sekä Annanpura oy:n hallitusten varapuheenjohtaja.

Lisäksi hän on THL:n ylläpitämän Näkövammarekisterin johtoryhmän jäsen, Invalidisäätiön valtuuskunnan jäsen sekä Sokeva Oy:n hallituksen jäsen.

Jantunen on saanut Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitalin kultaristein vuonna 2006.