25.4.2017
Opas­koi­ran kans­sa nä­kö­vam­mai­nen voi kul­kea omia pol­ku­jaan

Kuvassa on Raisa Ticklén opaskoiransa kanssa. Raisa asioi puhuvalla pankkiautomaatilla, hänellä on kuulokkeet korvilla.

Raisa Ticklén opaskoiransa kanssa.

- Suljen silmäni vasten kirkasta aurinkoa ja annan lämmön hivellä poskiani. Jalkani vievät halki keväisen maiseman. Rinnallani opaskoirani Celtsi pitää ripeää vauhtia yllä ja varmistaa turvallisen kulkuni. Elämä on hyvää.

Näin kuvaa helsinkiläinen Raisa Ticklén, joka liikkuu aktiivisesti opaskoiransa Celtsin kanssa muun muassa vilkkaassa kaupunkiympäristössä.

Opaskoira tuo näkövammaiselle tukea ja turvaa itsenäiseen liikkumiseen. Samalla se mahdollistaa yhdenvertaisemman elämän ja vie käyttäjänsä sinne, missä muutkin ovat. Opaskoira on näkövammaiselle tehokas liikkumisen apuväline. Koirat ovat hyviä muistamaan reittejä ja toistavat mielellään rutiineja, minkä vuoksi ne voi opettaa noudattamaan tiettyjä periaatteita, kuten kulkemaan reitin tien syrjää seuraten. Ne oppivat jopa kymmeniä eri reittejä ja etsivät suojatiet, portaat, ovet ja kassat.

Keskiviikkona 26.4. vietetään jälleen kansainvälistä opaskoirapäivää. Tänä vuonna korostetaan opaskoiran merkitystä itsenäisen ja yhdenvertaisen elämän mahdollistajana näkövammaiselle.

Suomessa on koulutettu opaskoiria jo 70 vuoden ajan. Valtakunnallinen opaskoirankäyttäjien etujärjestö Opaskoirayhdistys on toiminut vuodesta 1948. Suomessa on tällä hetkellä runsaat 200 työssä olevaa opaskoiraa. Opaskoiria kouluttavat Näkövammaisten liiton opaskoirakoulu Vantaalla, Suomen opaskoirakoulu Oy Kuopiossa ja Opaskoirapalvelu Nou-Hau Ilmajoella.

Opaskoirayhdistyksen puheenjohtaja Regina Koljonen, p. 050 4328431, 040 5424910
Opaskoirankäyttäjä Raisa Ticklén, p. 040 5153917

www.opaskoirayhdistys.fi

Kuva: http://nkl.fi/fi/etusivu/yhteys/medialle/mediapankki

Näkövammaisten liitto ry on näkövammaisten ihmisten etu-, asiantuntija- ja palvelujärjestö, joka toimii näkövammaisten omaehtoisen elämän edistämiseksi. Toiminta on suunnattu ensisijaisesti sokeille, vaikeasti heikkonäköisille ja kuurosokeille.