27.4.2016
Opas­koi­ra lii­kut­taa

Kansainvälistä opaskoirapäivää vietetään taas 27.4.2016.

Opaskoiria liikkuu näkövammaisen käyttäjänsä kanssa Suomen teillä ja kaduilla yli 200. Opaskoira on näkövammaiselle tärkeä apuväline, jonka avulla voi liikkua itsenäisesti. Paitsi että koira on apuväline, se on myös iloinen reippailukumppani, joka on aina valmis ulkoilemaan.

Opaskoira rohkaisee näkövammaista liikkumaan ja lisää käyttäjänsä vapautta. Koira pysyy opitulla reitillä ja osaa kiertää vastaantulevat esteet. Se ilmaisee esimerkiksi kadunreunat, suojatiet, ovet ja portaat. Opaskoiran avulla lenkkeilyharrastuskin voi saada uuden ulottuvuuden, kun liikkumiseen tulee lisää vauhtia.

Koiran läsnäolo edistää käyttäjän fyysistä ja henkistä terveyttä. Koska koiran kanssa on käytävä ulkona säännöllisesti, myös käyttäjän päivärytmi pysyy selkeänä. Koira ehkäisee yksinäisyyttä ja toimii usein yhdistävänä linkkinä muihin ihmisiin. Kaikki tämä vaikuttaa myönteisesti käyttäjän henkiseen hyvinvointiin ja elämänhallintaan.

Fyysiseen hyvinvointiin koiralla voi olla merkittävä vaikutus. Liikunta auttaa muun muassa pitämään verensokerin kurissa, laskee verenpainetta ja kolesteroliarvoja ja helpottaa painonhallintaa.

Tänä vuonna kansainvälisen opaskoirapäivän teemana on Opaskoira, terveyden kohentaja ja ylläpitäjä. Päivän aikana juhlistetaan opaskoiria, korvaamattomia liikuntakavereita. Samalla muistutetaan, että opaskoira ansaitsee työrauhan, jotta sen käyttäjä voi iloita liikkumisesta turvallisesti.

Lisätietoja: Opaskoirayhdistyksen puheenjohtaja Regina Koljonen, 050 432 84 31, 040 542 4910