23.11.2017
Näkövammaisten liitto ry:n Opaskoirakoulu juhlii 70 vuottaan

Näkövammaisten liitto ry:n Opaskoirakoulu juhlii 70 vuottaan. Opaskoirien koulutus alkoi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Ensimmäiset koirat koulutettiin ja luovutettiin sotasokeille. Alusta asti pidettiin tärkeänä, että koira osaa opastaa myös kaupunkiympäristössä. Tuolloin Suomen Punaisen Ristin kouluttamat koirat olivat saksanpaimenkoiria. Nykyään labradorinnoutaja on yleisin rotu ja pääosan Suomen opaskoirista kouluttaa Näkövammaisten liitto ry:n opaskoirakoulu Vantaalla.

Opaskoira mahdollistaa näkövammaisen itsenäisen liikkumisen. Koirien koulutus on pitkäjänteistä työtä, joka alkaa jo pentuvaiheessa vapaaehtoistyötä tekevissä hoitoperheissä. Varsinainen koulutus opaskoiraksi kestää 20 viikkoa. Järjestelmällisen työn tuloksena yhä useampi koira päätyy oppaaksi. Opaskoirakoulu toimii kansainvälisen opaskoirajärjestön säädösten mukaan ja sen toiminta arvioidaan säännöllisesti.

Opaskoirat koulutetaan käyttäen koulutuksessa positiivista vahvistamista. Työskentelevää opaskoiraa ei saa häiritä; jo pelkkä katsekontakti koiraan voi häiritä sen keskittymistä työhön. Opaskoira toimii näkövammaisen silminä. Se nauttii työstään näkövammaisen apuna. Kun koira ei ole valjaissa, sitä saa tervehtiä. Opaskoiran arvioidaan säilyttävän tärkeän tehtävänsä myös sosiaali- ja terveysalan muutoksissa.

Perjantaina 24.11.2017 klo 13–16 Näkövammaisten palvelu- ja toimintakeskus Iiriksessä pidettävän juhlaseminaarin puhujina ovat mm. vammaisneuvoston pääsihteeri Merja Heikkonen, Näkövammaisten liitto ry:n opaskoiratoimikunnan puheenjohtaja Juha Saariniemi ja Helsingin yliopiston molekyyligenetiikan professori Hannes Lohi.

Lisätietoja:
Näkövammaisten liiton opaskoirakoulun päällikkö Riitta Liimatainen, p. 010 395 5901