22.6.2017
Nä­kö­vam­mais­ten liit­to mu­ka­na Suo­miA­ree­nan Kan­sa­lais­to­ril­la työl­li­syys­tee­mal­la

Näkövammaisten liitto on mukana SuomiAreenan Kansalaistorilla vammaisten työllisyyteen liittyvällä teemalla Kaikki kyvyt käyttöön − Vammaisten henkilöiden työllistyminen 1917−2017. Näkövammaisten liitto esittelee työllisyysteemaa yhdessä Eteva kuntayhtymän ja Vates-säätiön kanssa. SuomiAreena järjestetään Porissa 10.-14. heinäkuuta.

Näkövammaisten liiton esiintyy maanantaina 10.7. klo 9.00 -17.00. Päivän otsikkona on Täysillä töissä. Päivän aikana voi kokeilla pistekirjoitusta ja niskahartijahierontaa, seurata käsityönäytöksiä, tervehtiä opaskoira Pirraa ja kuulla näkövammaisten tarinoita työelämästä ja musiikkiesityksiä. Lisäksi Näkövammaisten liiton pisteellä vierailee kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola.

Täysillä töissä! -teemalla Näkövammaisten liitto haluaa muistuttaa, että näkövammaisia henkilöitä työskentelee kaikilla aloilla ja erilaisissa työtehtävissä. 41 prosenttia työikäisistä näkövammaisista on koko- tai osa-aikatyössä ja 15 prosenttia toimii yrittäjinä. Näkövamma tuo mukanaan haasteita, erityisesti työelämään pääsemisessä ja työnhakijoina näkövammaiset eivät ole samalla viivalla näkevien kanssa. Mukautusratkaisujen ja monien muiden käytössä olevien keinojen avulla näkövammainen voi kuitenkin olla täysillä töissä.

Näkövammaisten liiton telttapaikka Kansalaistorilla on 61 a.