Sokeva Käsityö 3.9.2014. Embargo 5.9.2014.
Ee­ro Aar­nion Jut­tu­jak­ka­ra täyt­tää 60 vuot­ta

Jut­tu­jak­ka­ran uu­si elä­mä al­kaa

Juttujakkara on Eero Aarnion ensimmäinen design-tuote. Sokeva-Käsityön näkövammaiset ovat valmistaneet vuosikymmenien aikana tuhansia Juttujakkaroita. Nyt 60-vuotiaalla Juttujakkaralla alkaa uusi elämä. Ensimmäiset kierrätetystä muovirottingista käsintehdyt Juttujakkarat ovat valmistuneet.

Eero Aarnio vietti 50-luvun alussa joulua appivanhemmillaan Vuoksenniskalla. Pitkät joulupyhät kävivät tylsiksi. Viihdykkeeksi appi vei nuoren Aarnion kokeilemaan rottingin punontaa. Siitä alkoi Juttujakkaran pitkä ja yhä edelleen jatkuva tarina. Vuonna 1954 syntyi ensimmäinen Juttujakkara. Kalusteen historia saa uuden käänteen kun materiaali muuttuu rottingista muoviin.

Juttujakkaraa on tähän mennessä valmistettu Indonesiasta tuodusta rottingista. Viime vuosina Indonesia on kiristänyt raaka-aineiden vientiä maastaan. Indonesiassa on tehty linjauksia, jonka mukaan valmistus halutaan säilyttää omassa maassa. Rottingille on kehitetty nyt uusi korvaava muovipohjainen materiaali. Vuoden ajan Sokeva-Käsityö on yhteistyössä Eero Aarnion kanssa tehnyt useita prototyyppejä, jotta alkuperäinen design säilyy, vaikka valmistusmateriaali muuttuukin.

– Muovi on loistava materiaali. Se taipuu kuin ajatus mihin muotoon tahansa. Uusi muovirottinki on materiaalina itse asiassa monipuolisempi ja pitkäikäisempi kuin alkuperäinen materiaali. Luonnon rottingista tehtyä kalustetta ei voi pitää ulkona, pinta kärsii säävaihteluista ja pahimmillaan se homehtuu. Muovirottingista tehtyä Juttujakkaraa voi pitää ulkona vaikka läpi vuoden. Hienoa, että löysimme uuden materiaalin. Olisi harmi jos suomalainen käsityöosaaminen vähenisi entisestään, suunnittelija Eero Aarnio toteaa.

Muovirottinki on suomalainen innovaatio

Uusi muovirottinki on kierrätetystä rouheesta valmistettua joustavaa tankoa. Pinta jäljittelee mahdollisimman hyvin rottingin elävää rakennetta. Raaka-aineen voi värjätä minkä väriseksi tahansa. Kokonaan kierrätetystä rouheesta valmistetaan musta muovirottinki. Muut värit sisältävät mustaa enemmän synteettistä materiaalia. Juttujakkaraa tullaan valmistamaan mattapintaisesta tangosta sekä mustana että valkoisena. Muovirottingin on kehittänyt  yhteistyöllä Sokeva-Käsityö ja espoolainen perheyrityksen Toppi Oy.

Toki jatkamme myös juttujakkaran valmistusta myös luonnonmateriaalista. Mutta muiden maiden linjauksien edessä täytyy etsiä uusia vaihtoehtoja vähenevän raaka-aineen korvaamiseksi. Sekä näkövammaisten käsityöläisten että kalusteiden käyttäjien kannalta huonoin ratkaisu olisi ollut lopettaa Juttujakkaran valmistus kokonaan. Nyt saamme suunnittelijan hyväksynnällä jatkettua arvostetun designin historiallista tarinaa, Sokeva-Käsityön johtaja Juha Vuorio sanoo.

Näkövammaiselle uusi materiaali on lukuystävällisempi

Näkövammaiset ovat valmistaneet tuhansia Juttujakkaroita. Rottingissa on monta hyvää puolta, mutta myös haittapuolia löytyy. Rottinki on kova ja rosoinen materiaali. Yhden Juttujakkaran valmistaminen käsin vaatii monen tunnin työn. Tarkassa työssä on hankala käyttää suojakäsineitä ja näin erityisesti sormien päät ovat kovilla. Näkövammainen lukee sormenpäillään, joten uusi, pehmeämpi ja taipuisampi materiaali otetaan iloisena vastaan.

– Uusi materiaali vaatii aina opettelua. Muovirottinki on hieman liukkaampaa, mutta muutoin olemme saaneet käsityöläisiltä positiivista palautetta. Esimerkiksi hukkamateriaalin määrä on erittäin vähäistä, Juha Vuorio kertoo.

Ensimmäiset muovirottingista valmistetut Juttujakkarat ja uudet Sokeva-Käsityön muovirottinkiset huonekalut on nähtävillä Habitaressa
10.–14.9.2014

Lisätietoja:
Sokeva Käsityö
johtaja Juha Vuorio
juha.vuorio@sokevakasityo.fi

Sokeva Käsityö on Näkövammaisten Keskuliitto ry:n käsityötoiminnan palveluyksikkö. Toiminnassa on mukana noin 500 näkövammaista käsityöntekijää, jotka tekevät käsityötuotteita pääsääntöisesti kotipaikkakunnillaan kotinsa yhteydessä. Sokeva Käsityön tehtävä on löytää, kehittää ja ylläpitää käsityömahdollisuuksia näkövammaisille.