Tiedote 16.1.2015
RAY:n avus­tus­leik­kauk­set uh­kaa­vat nä­kö­vam­mais­ten kä­si­työ­toi­min­taa

Raha-automaattiyhdistyksen (RAY) tämän vuoden avustusesityksessä Näkövammaisten Keskusliiton avustuksia aiotaan leikata noin 1,6 miljoonaa euroa eli noin 23 prosenttia vuoden 2014 tasosta. Suunnitellusta avustusleikkauksesta lähes puolet eli 0,8 miljoonaa euroa kohdistuu Näkövammaisten Keskusliiton käsityötoimintaan.

Avustusleikkaus merkitsee toteutuessaan yhteiskunnan tukeman näkövammaisten käsityötoiminnan alasajoa. Avustuksella on koulutettu sekä uusia että jo alalla toimivia näkövammaisia käsityöläisiä, kehitetty tuotteita sekä viimeistelty ja markkinoitu valmiita käsitöitä. Lisäksi Sokeva-käsityö on välittänyt raaka-aineita näkövammaisille käsityöläisille.

Toiminnan äkillinen ja täydellinen lopettaminen on RAY:n puolelta epäinhimillinen ja kohtuuton, sillä näkövammaiset käsityöläiset ovat useimmiten henkilöitä, joilla on pieni eläke ja sen lisäksi vähäisiä ansiotuloja. Täysin työllistyy tai toimii yrittäjänä vain harva.

Näkövammaisista työikäisistä on eläkeläisiä 60 prosenttia.

Näkövammaisten valmistamat Annansilmät-rottinkikalusteet, korit ja harjat eivät kilpaile tehdasvalmisteisten tuotteiden kanssa.