Liik­ku­mi­nen opas­koi­ran kans­sa on yh­des­sä op­pi­mis­ta

Avoi­met ovet Opas­koi­ra­kou­lul­la Van­taal­la 25.4.

Opaskoiran tehtävä on pitää opastettava kulkureitillä ja kiertää esteet. Koiran pitää pysähtyä ennen teiden ja katujen ylityksiä sekä ilmaista hidastamalla tai pysähtymällä sellaiset maassa olevat esteet ja pinnan epätasaisuudet, joita ei voi kiertää. Opaskoira osaa hakea käskystä kohteita, kuten portaan, suojatien tai bussipysäkin. Koiralle opetetaan peruskoulutuksen aikana noin 40 käskyä.

Opaskoira luovutetaan näkövammaiselle käyttäjälle yhteistoimintakurssilla, joka kestää kolmisen viikkoa. Osa koulutuksesta annetaan näkövammaisen kotipaikkakunnalla, jossa harjoitellaan niitä reittejä, joita koirakko tulee käyttämään.

Jos näkövammainen muuttaa tai haluaa oppia uusia reittejä, annetaan täydennyskoulutusta tarpeen mukaan.

Näkövammaisten Keskusliiton Opaskoirakoulun kokemuksen mukaan ensimmäinen vuosi uuden opaskoirankanssa kuluu harjoitteluun, jossa koirakon yhteistyö hiotaan saumattomaksi.

Suomessa on noin 210 opaskoiran käyttäjää. Näkövammaisten Keskusliiton Opaskoirakoululta luovutettiin viime vuonna 28 uutta opaskoiraa.

Avoimet ovet perjantaina 25.4. kello 14-18 Näkövammaisten Keskusliiton Opaskoirakoululla, os. Siltaniitynkuja 1, 01260 Vantaa.

Kansainvälistä opaskoirapäivää vietetään huhtikuun viimeisenä keskiviikkona. Tänä vuonna se on 30.4.