MBrail­le ja BlindS­qua­re nä­kö­vam­mais­ten käy­tös­sä ym­pä­ri maail­maa

Suo­ma­lai­sy­rit­tä­jät ke­hit­ti­vät es­teet­tö­mät so­vel­luk­set iOS-lait­tei­siin

Mbraille-sovellus loihtii iPhonen, iPadin ja iPad Touchin kosketusnäytölle pistekirjoituskoneen näppäimistön. Sillä voi kirjoittaa tekstiviestejä, sähköpostiin tai muihin sovelluksiin kuten navigaattorina toimivaan BlindSquareen.

iOS-laitteet ovat näkövammaisten kannalta käyttökelpoisia sen vuoksi, että niihin on valmiiksi asennettu puhetuki. Laitteiden käyttöä on kuitenkin vaikeuttanut se, että kosketusnäytön käyttö on näkemättä hankalaa ja hidasta. Tähän asti ainoana ratkaisuna on ollut ulkoinen näppäimistö.

MBraillen käyttö vaatii pistekirjoituskoneen käyttötaitoa tai ainakin tiedon sen toimintatavasta. Näytölle ilmestyy kuusi kosketusnäppäintä, joilla muodostetaan pistekirjoitusaakkoset, eli on painettava yhtä monta näppäintä samanaikaisesti kuin pistekirjoituskirjaimessa on pisteitä. Lisäksi MBraillessa on pikatoiminnot tekstiviestin ja sähköpostin lähettämistä varten

Uusimpaan versioon on lisätty ominaisuus, jolla tekstiä voi syöttää pistekirjoituksella myös Blindsquareen, kun esimerkiksi etsii paikkaa, lisää uutta tai kirjautuu Foursquare-paikkoihin.

BlindSquare on GPS-sovellus iPhonelle ja iPadille. Se kertoo katujen risteykset, yleiset paikat ja osoitteet.

MBraillen tekijä Mpaja ja BlindSquaren MIPsoft ovat suomalaisia pienyrityksiä.Ne ovat onnistuneet hankkimaan nopeasti uskollisen käyttäjäkunnan ympäri maailmaa näkövammaisille suunnatuilla sovelluksillaan. He uskovat, että menestyksen takana on käyttäjien palautteen kuuntelu ja huomioon ottaminen.