Suo­ma­lai­nen mo­bii­li­so­vel­lus hel­pot­ta­maan so­kei­den ja heik­ko­nä­köis­ten ar­kea

Suomalainen MIPSoft on kehittänyt mobiililaitteisiin ohjelmiston, joka tarjoaa näkövammaisille uusia tapoja havainnoida ympäristöä. BlindSquare on Applen sovelluskaupassa juuri julkaistu iPhone/iPad -sovellus, joka yhdistää paikkatiedon, puhesynteesin ja joukon avoimen datan lähteitä. Puhesynteesi tukee suomen, englannin ja ruotsin kieltä.

BlindSquaren avulla sokea henkilö kuulee mm. sijaintinsa mukaisen osoitteen, lähimmän risteyksen, ilmansuunnat sekä halutun säteen etäisyydeltä löytyvät ravintolat, kaupat ja muut palvelut. Sovellus osaa myös opastaa kulkemaan haluttuun kohteeseen tai jäämään pois halutulla bussipysäkillä.

Sovelluksen on kehittänyt MIPsoft yhteistyössä Näkövammaisten Keskusliiton kanssa. Sen testaukseen on osallistunut sokeita myös USA:sta ja Australiasta.

MIPsoft Oy on 1989 perustettu ohjelmistoyritys, joka kehittää älypuhelinsovelluksia. Tunnetuimpia sovelluksia on Kyyti, joka palvelee julkisen liikenteen käyttäjiä, sekä Kierrätys, jolla löytää kierrätyspisteet koko Suomen alueella.

Näkövammaisten Keskusliitto ry on valtakunnallinen järjestö, jonka tärkeimpänä tehtävänä on valvoa ja edistää näkövammaisten yhdenvertaisuutta suhteessa muuhun väestöön. Liitto tuottaa mm. näkövammaisten tiedonsaantia helpottavia erityispalveluita sekä osallistuu näkövammaisten liikkumista ja tiedonsaantia helpottavien ratkaisujen kehittämiseen.

Lisätietoja:

Keksijä Ilkka Pirttimaa, MIPsoft Oy, p. 050 389 0022