Nä­kö­vam­mais­ten jär­jes­tö­leh­ti il­mes­ty­nyt sa­ta vuot­ta

Tänä vuonna 100-vuotisjuhlia viettävän Näkövammaisten Airuen historia on lähes yhtä pitkä kuin näkövammaisten yhdistysten. Lehti perustettiin alun perin Suomen Sokeain Liiton jäsenlehdeksi, mutta siitä kehittyi pian ainoana valtakunnallisena pistekirjoituslehtenä koko maan sokeiden ja sokeain yhdistysten yhteinen äänenkannattaja.

Ensimmäisen kerran omasta lehdestä keskusteltiin jo vuonna 1908, mutta silloin pistekirjoituskirjapainon puuttuminen esti suunnitelman toteuttamisen. Sokeain liitolla ei myöskään ollut varaa kirjapainoon, mutta kun Helsingin sokeain koulu sai valtiolta määrärahan hankkeeseen, kirjapainossa voitiin painaa myös Sokeain liiton lehti.

Sokeain Airut (Näkövammaisten Airut vuodesta 1980) ilmestyi ensimmäiset kymmenen vuotta vuoden 1918 ja 1919 poikkeusaikoja lukuun ottamatta yhdeksän kertaa vuodessa pääasiassa vapaaehtoisvoimin. Lehti sisälsi myös uutisia ulkomailta, sillä sokeain kouluilla ja yhdistyksillä oli kansainvälisiä yhteyksiä jo viime vuosisadan alkupuolella. Käytännössä lehti oli kuitenkin pitkään vain pienen, pistekirjoitustaitoisen ryhmän saavutettavissa, sillä lehti alkoi ilmestyä mustapainettuna vasta 1960-luvulla ja äänilehtenä c-kasetilla 1980-luvulla. Nykyään c-kasetit on korvattu daisy-äänitteillä. Lisäksi Näkövammaisten Airut ilmestyy elektronisena lehtenä.

Lehti ilmestyi 33 kertaa vuodessa vuosina 1975-2008, minkä jälkeen ilmestymiskertoja vähennettiin 22 kertaan vuodessa. Levikki on kasvanut tasaisesti viime vuosikymmeninä ja on tällä hetkellä runsaat 11 000.

Juhlavuoden kunniaksi Airut on tuottanut juhlakirjan, joka ilmestyy myös Daisy-äänitteenä, elektronisena Luetus-julkaisuna sekä pistekirjoituksella ja mustapainettuna.