Kan­sain­vä­li­nen opas­koi­ra­päi­vä 25.4.

Yh­des­sä yh­tei­nen ta­voi­te, opas­koi­ra

Perinteistä kansainvälistä opaskoirapäivää vietetään huhtikuun viimeisenä keskiviikkona eli tänä vuonna 25.4. Opaskoirayhdistys ry on valinnut vuoden teemaksi Yhdessä yhteinen tavoite, opaskoira. Se tarkoittaa hyvää ja läheistä yhteistyötä pentujen kasvattajien, pentukotien, opaskoirakoulujen, opaskoirien kouluttajien, peesarien ja opaskoirankäyttäjien välillä.

Suomessa on käytössä noin 190 opaskoiraa, mutta opaskoiria tarvittaisiin ehkä jopa 250. Opaskoiria kouluttaa maassamme kolme opaskoirakoulua. Vanhin koulu, Näkövammaisten Keskusliiton Opaskoirakoulu Vantaalta on viime vuosina kouluttanut keskimäärin 26 opaskoiraa, viime vuonna aloittanut Opaskoirakoulu Viiksi Kuopiosta kouluttaa tänä vuonna 10 ja ensi vuonna noin 20 opaskoiraa ja Koirakoulu NouHau Seinäjoelta 4-5 opaskoiraa.

Opaskoira on sokean tai vaikeasti heikkonäköisen henkilön apuväline, jonka avulla opaskoirankäyttäjä pystyy liikkumaan itsenäisesti tuntemattomissakin paikoissa. Opaskoira näyttää pysähtymällä kadunreunat, suojatiet ja muut turvalliset tienylityspaikat ja myös sellaiset esteet, joita ei voi turvallisesti kiertää.

Kansainvälisen opaskoirapäivän tapahtumat

Yhdessä yhteinen tavoite, opaskoira -kampanja näkyy eri yhteyksissä koko vuoden. Näkövammaisten Keskusliiton Opaskoirakoulu viettää kansainvälistä opaskoirapäivää tänä vuonna lauantaina 28.4.2012 kello 12-18. Koululla on silloin avoimet ovet. Ohjelmassa on muun muassa pentujen ja tilojen esittelyä, makkaranpaistoa, ongintaa lapsille ja yhdessäoloa posetiivin säestyksellä.

Perinteisenä kansainvälisenä opaskoirapäivänä 25.4.2012 Kuopion Opaskoirakoulu Viiksessä on avoimet ovet ja monenlaisia tapahtumia kello 12 alkaen. Opaskoirayhdistys palkitsee kello 14 Vuoden peesarin, joka valitaan tänä vuonna jo 18. kerran. Kuusi tuntia kestävässä opaskoirapäivässä esitellään mm. opaskoiran toimintaa, uuden koulun tiloja ja opaskoirien kasvatusta. Tarjolla on makkaraa, mehua ja hengenravintoa, mm. Opaskoirayhdistyksen puheenjohtaja esittää oman tervehdyksensä. Lisäksi on koiramaisia sirkusesityksiä ja tottelevaisuusnäytöksiä. Myös pentuja pääsee katsomaan.

Espoossa Taidetalo Pikku-Aurorassa on perinteisenä Kansainvälisenä opaskoirapäivänä 25.4. kello 10-12 lähinnä lapsille tarkoitettu opaskoiraesittely, jossa on mukana opaskoiria ja opaskoirankäyttäjiä. Tilaisuuteen tulee päiväkotien lapsia ja ryhmäperhekotien lapsia ja siihen ovat tervetulleita myös kaikki lapsiperheet.