Leh­ti­kuun­te­lu­pal­ve­lu käyt­töön 13.2.

Näkövammaisten Keskusliiton tiedonhallintapalveluiden palveluvalikoima kasvoi maanantaina 13.2., kun pääsimme viimein avaamaan palvelun ennakkotilanneelle 370:lle asiakkaalle mahdollisuuden kuunnella äänijulkaisuja Internet-yhteyden yli Daisy-kuuntelulaitteella. Ensimmäisen vaiheen asiakkaat saavat kuunneltavakseen sanomalehtiä, aikakauslehtiä, alueellisia äänijulkaisuja sekä muun muassa radio- ja tv-ohjelmatietoja.

Lehtikuunteluun ei vielä oteta lisää käyttäjiä. Palvelu on toistaiseksi vain näiden ensimmäisten kuunteluasiakkaiden käytössä, mutta kun tekniikka on koeponnistettu, tulee laajenemisen aika. Palvelun käyttämiseksi asiakkaalla pitää olla NKL:n toimesta asennettu Daisy-kuuntelulaite, johon on asennettu lehtikuuntelun tarvitsemat käyttäjätunnustiedot. Pelkkä toimiva kuuntelulaite ei siis riitä. THP uskoo, että tästä palvelusta tulee merkittävä niille, jotka eivät halua tai voi käyttää tietokonetta tai matkapuhelinta julkaisujen kuuntelemiseen.