Vuo­den nä­kö­vam­mais­työn­te­ki­jäk­si va­lit­tiin it-asian­tun­ti­ja Su­ne Hul­din

Vuoden näkövammaistyöntekijä 2011 on Sune Huldin

Vuoden näkövammaistyöntekijä 2011 on Sune Huldin, 45. Hän on ruotsinkielisen näkövammaisten liiton, FSS:n it-vastaava, atk-ekspertti, joka on keksinyt, miten vanhakin ihminen saadaan oppimaan tietokoneen käyttöä. Vanhin Sunen oppilaista on ollut 94-vuotias.

Vuoden näkövammaistyöntekijän valitsee Sokeain Ystävät ry. Palkinto jaettiin neljännen kerran, ja sen suuruus on 2.500 euroa. Tämä oli ensimmäinen kerta, jolloin Vuoden näkövammaistyöntekijäksi valittiin näkövammainen henkilö. Sune Huldin on syntymäsokea. On sanottu, että hänen ansiostaan ruotsinkieliset

näkövammaiset ovat pysyneet mukana nykyajan informaatioyhteiskunnassa. Sune on toiminut suomenkielisten ja ruotsinkielisten näkövammaisten yhteistyön lisäämiseksi, ja hänet tunnetaan laulajana ja musiikintekijänä. Hänellä on myös pianonvirittäjän pätevyys.

Onnittelupuheessaan FFSS:n kunniapuheenjohtaja Arto Vanhanen kiitteli Sune Huldinin tapaa tehdä työtään. Sune ei vain istu kansliassaan tai näprää työpaikalla koneitten kanssa. Hänet nähdään näkövammaisten ihmisten seurassa kursseilla ja kotikäynneillä.

Sokeain Ystävät on Suomen vanhin näkövammaisjärjestö, joka täyttää ensi vuonna 125 vuotta. Palkinnon jakoi Sokeain Ystävien toimitusjohtaja Ture Tähtinen.

Lisätiedot, kuvia ja taustajuttu osoitteessa www.syry.fi ja Media