15.03.2011
Edus­kun­ta­vaa­lien eh­do­kas­tie­dot en­sim­mäis­tä ker­taa nä­kö­vam­mai­sil­le saa­vu­tet­ta­vas­sa muo­dos­sa

Tulevien eduskuntavaalien ehdokastiedot tuotetaan ensimmäistä kertaa saavutettavassa muodossa näkövammaisille. Oikeusministeriö on tilannut palvelun toteuttamisen Näkövammaisten Keskusliitolta. Ehdokastiedot tuotetaan Daisy-äänijulkaisuna, pistekirjoituksella ja esteettömänä elektronisena versiona.

Näkövammaisten Keskusliitto toimittaa ehdokastiedot ennen ennakkoäänestyksen alkamista kaikille jäsenpalvelurekisterissään oleville henkilöille, joita on yhteensä noin 14 000. Koko maan ehdokastiedot kattavalta äänijulkaisulta tietoja voi selata vaalipiireittäin ja puolueittain. Oman vaalipiirinsä ehdokastiedot voi lisäksi tilata pistekirjoituksella Näkövammaisten Keskusliitosta.

Erityisryhmien mahdollisuuksiin äänestää vaaleissa on kiinnitetty Suomessa erityistä huomiota. Vaalipaikalla on oikeus käyttää vaaliavustajaa ja kotiäänestyskin on mahdollista. Nyt käyttöön otettavat saavutettavat ehdokastiedot lisäävät entisestään näkövammaisten itsenäisyyttä äänestystilanteessa.

Lisätietoja:

jäsenpalvelupäällikkö Markku Möttönen, Näkövammaisten Keskusliitto ry, 09 3960 4655, 050 596 5021, markku.mottonen@nkl.fi