Dia­ko­nis­sa Tuu­la Lai­ti­nen va­lit­tiin vuo­den nä­kö­vam­mais­työn­te­ki­jäk­si

Sokeain Ystävät ry on valinnut Vuoden näkövammaistyöntekijän 2010. Hän on tamperelainen diakonissa Tuula Laitinen. Tunnustus jaettiin perjantaina 12.11.2010 Helsingissä Näkövammaisten Keskusliiton liittovaltuuston yhteydessä.

Vuoden näkövammaistyöntekijä valitaan kolmannen kerran. Palkinto on 2500 euroa. Palkinnon myöntäjä, Sokeain Ystävät ry, on Suomen vanhin näkövammaisjärjestö.

Palkintoraati sanoo perusteluissaan mm. että "Tuula Laitisella on poikkeukselliset lahjat lähestyä vammaisia henkilöitä ja heidän läheisiään kuuntelemisen ja auttamisen näkökulmista sekä suurenmoinen kyky organisoida asiakokonaisuuksia ja tapahtumia."

Diakonissa Tuula Laitinen on työskennellyt Tampereen evankelisluterilaisen seurakuntayhtymän näkövammaistyöntekijänä vuodesta 1991 lähtien. "Tuula Laitisen ainutlaatuinen aikaansaannos Tampereen seurakuntayhtymän työyhteisössä on toimintakeskus Myötätuuli, vammaistyön ja vapaaehtoisten tyyssija Tammelantorin laidalla. Se on tiennäyttäjänä ainoa vammaisalan kirkollinen toimintapaikka koko maassa. Tuula Laitinen täyttää erinomaisesti Sokeain Ystävien kriteerit Vuoden näkövammaistyöntekijälle."

Myötätuuli on toiminut Tuula Laitisen johdolla 12 vuotta. Parhaimmillaan Myötätuulessa käy 60-70 ihmistä päivässä, vuodessa 5000. Koko toiminta-aikana vieraita on ollut 60 000.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt, taustajutut ja kuvat:

tiedottaja Ali Kinnunen, puhelin 040 568 8148, sähköposti tiedotus@syry.fi