Suo­mes­sa luo­tu mal­li es­teet­tö­mäl­le verk­ko­kau­pal­le

Hyvä ikä –messuilla Tampereella saa ensiesittelyn Aviris-apuvälinemyymälän verkkokauppa, joka on suunniteltu esteettömäksi. Kaupasta näkövammaiset ja muut näkemisesteiset henkilöt voivat ostaa arkiaskareita ja tiedonsaantia helpottavia apuvälineitä törmäämättä useita verkkokauppoja kiusaaviin umpikujiin. Verkkokauppa tuotettiin sekä helpottamaan Näkövammaisten Keskusliiton (NKL) omien asiakkaiden apuvälinehankintaa että malliksi niille, jotka ovat aloittelemassa verkkokauppatoimintaa. Verkosta ostaminen yleistyy koko ajan ja jos verkkokaupoista halutaan esteettömiä, se on otettava huomioon jo palvelun suunnitteluvaiheessa, jolloin luodaan palvelun tekninen pohja.

Esteettömässä verkkokaupassa asiointi sujuu vaivattomasti ja turvallisesti myös näkövammaisten atk-apuvälineiden avulla. Näitä ovat mm. suurennosohjelma, puhesyntetisaattori ja pistekirjoitusnäyttö. Aviris-apuvälinemyymälän lisäksi nyt julkistetaan Sokeva-Käsityön verkkokauppa, jossa myydään käsityötuotteita yksityisille kuluttajille.

Verkkokauppa-ratkaisu on toteutettu osana Näkövammaisten Keskusliiton projektia, missä kehitettiin liitolle esteetön julkaisujärjestelmä. Esteetön ja helppokäyttöinen järjestelmä tasa-arvoistaa sisällöntuottajat, sillä nyt jopa täysin sokeat käyttäjät voivat päivittää verkkosisältöjä tai ylläpitää verkkokauppaa oman laitteistonsa avulla. Järjestelmän avulla tehdyt verkkosivut ovat myös kaikille käyttäjille esteettömiä.

Esteettömiä verkkokauppoja ja sisällönhallintajärjestelmiä on maailmanlaajuisestikin hyvin vähän. Järjestelmän alustan on toteuttanut Näkövammaisten Keskusliitolle helsinkiläinen Twinkle Oy. Palvelun toteutus perustuu avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin sekä internetin pelisääntöjä ja teknologioita kehittävän W3C:n suosituksiin.

NKL:n kaikki verkkosivustot tullaan siirtämään yhteiseen järjestelmään vuoden 2010 loppuun mennessä. Päivittäjiä tulee kaiken kaikkiaan olemaan noin 40, joista noin 20 % on näkövammaisia. Esteettömän julkaisujärjestelmän käyttöönotto tukee osaltaan näkövammaisten henkilöiden työssä jatkamista. Saman järjestelmän päälle rakennetaan ensi vuonna liiton intranet.

Näkövammaisten Keskusliitto on saanut esteettömien verkkopalveluidensa kehittämiseen Raha-automaattiyhdistyksen yleisavustusta sekä Liikenne- ja viestintäministeriön tukea.

Aviris-apuvälinemyymälä www.aviris.fi

Näkövammaisten Keskusliitto www.nkl.fi

Sokeva-Käsityö www.sokevakasityo.fi

Lisätietoja antavat Näkövammaisten Keskusliitto ry:stä:

• verkkotiedottaja Tommi Pätynen, 050 400 1534
  • johtaja Reijo Juntunen, Aviris, 050 370 1102