Elin­luo­vu­tus­kort­ti — KYLLÄ!

Kort­te­ja on jaos­sa Ank­ka­Roc­kis­sa

Elinluovutuskortteja on saatavilla AnkkaRockissa Vantaalla elokuun 14.–15. päivinä sekä asuntomessuilla Kuopiossa 15.8. saakka. Elinluovutuskortti on edelleen elinluovutustoiminnan valttikortti.

Elokuun 1. päivästä alkaen aivokuollut vainaja on lain mukaan mahdollinen elinluovuttaja, jos hän ei ole eläessään vastustanut elinluovutusta. Lainmuutoksen tavoitteena on lisätä elinsiirtoja painottamalla ihmisen omaa tahtoa elinten, kudoksien ja solujen luovuttamisesta toisen ihmisen hoitoa varten.

Nyt ihmisten on tärkeää miettiä suhtautumistaan elinluovutukseen ja keskustella siitä muiden kanssa. KYLLÄ-tahdon voi vahvistaa allekirjoittamalla elinluovutuskortin. Lisäksi tahdonilmaisu on tärkeää antaa tiedoksi lähiomaiselle.

Omaiset eivät voi enää päättää elinluovutuksesta vainajan puolesta. Näin omaisten taakka kevenee ja samalla sairaalahenkilökunnan työ helpottuu. Ainoastaan alaikäisen kuolleen elinluovutuksesta päättää huoltaja.

Lain mukaan elävän munuaisenluovuttajan kulut ja ansionmenetykset korvataan. Näin eivät ainakaan taloudelliset syyt eli hoito- ja tutkimuskulut sekä ansionmenetys ole elinluovutuksen esteenä.

Elinluovutuskortteja voi tilata netistä www.lahjaelamalle.net. Verkkosivuilla voi myös haastaa kaverin allekirjoittamaan elinluovutuskortin. Kortteja on saatavilla apteekeista, huoltoasemilta, lääkäriasemilta ja SPR:n toimipisteistä.

Elinluovutuskortti irrotetaan punaisesta Olet korvaamaton -postikortista, allekirjoitetaan ja säilytetään lompakossa. Postikortilla voi myös ilahduttaa tuttavaa ja samalla muistuttaa tästä elintärkeästä asiasta. Elinluovutuskortin omistajia ei rekisteröidä eikä heistä kerätä tietoja.

Siirtoelimistä on pulaa

Vuosittain elinsiirtoa odottaa yli 400 ihmistä. Suomessa tehdään munuaisen, maksan, sydämen, keuhkon ja sydänkeuhkon, silmän sarveiskalvon ja kudosten siirtoja. Ellei ihminen saa ajoissa uutta maksaa, sydäntä tai keuhkoa tuhoutuneen tilalle, hän menehtyy. Suomessa kuolee joka vuosi kymmeniä ihmisiä turhaan odottaessaan uutta elintä.

Lisätietoa:

Toiminnanjohtaja Sirpa Aalto