Kou­lut­ta­mal­la opas­koi­ra­kin op­pii tai­ton­sa

Kansainvälinen opaskoirapäivä 29.4.

Kun näkövammainen ihminen saa uuden opaskoiran, Opaskoirakoulun järjestämä kolmen viikon mittainen yhteistyökurssi on vasta alku yhteistyön harjoittelulle. Siinä vaiheessa opaskoiralle on opetettu käytännössä vasta perusvalmiudet: koira osaa kiertää esteet, pysähtyä ajoradan eteen ennen ylitystä ja odottaa käskyä ylitykseen.

Kotipaikkakunnalla taitojen harjoittelu jatkuu aluksi Opaskoirakoulun kouluttajan tukemana muutaman päivän ja sitten jokapäiväisessä liikkumisessa. Sokealta koiran virheiden korjaaminen ei välttämättä aina onnistu, joten opaskoira ja hänen isäntänsä tarvitsevat täydentävää koulutusta ja yhteistyön seurantaa.

Opaskoirakoiden tukena toimii peesareita eli vapaaehtoisia koiraharrastajia, jotka tuntevat pääpiirteissään, mitä opaskoiran tehtäviin kuuluu ja mitä se osaa. Peesari tarkkailee opaskoirakon toimintaa ja kertoo, jos koira tekee virheen kuten oikaisee suojatiellä. Peesari myös avustaa ja varmistaa ympäristön turvallisuuden, kun koiralle näytetään oikea tapa ja opaskoirakko harjoittelee käytännössä. Peesarin kanssa voidaan harjoitella myös luokse tulemista, noutamista, toisten koirien ohittamista sekä uusia reittejä.

Opaskoirayhdistys toivoo, että ohikulkijat puhuvat näkövammaiselle itselleen eivätkä kiinnittäisi huomiota opaskoiraan saati toisi omaa koiraansa nuuskimaan ja tekemään tuttavuutta, sillä häiriötekijät vievät etenkin aloittelevan opaskoiran huomion muuhun kuin työskentelyyn. Opiskelevalle opaskoiralle uusia häiritseviä tekijöitä on luonnostaankin paljon, kuten uudet hajut, erilaiset äänet ja monenlaiset muut tekijät.

Täydennyskoulutusta opaskoirakoille annetaan viikonlopun ja muutaman päivän pituisilla kursseilla, joita järjestetään ympäri Suomea. Myös peesareita osallistuu näille kursseille, mutta päävastuu opaskoirien kouluttamisesta on Opaskoirakoulun kouluttajilla.

Peesaritoiminnasta kiinnostuneet ihmiset voivat ottaa yhteyttä Opaskoirayhdistyksen puheenjohtajaan tai alueelliseen yhteyshenkilöön.

Lisätietoa muilla www-sivuilla