Mediatiedote 30.8.2013
Pu­hu­via kä­tei­sau­to­maat­te­ja eri puo­lil­le Suo­mea

Automatia Pankkiautomaatit Oy
Näkövammaisten Keskusliitto ry

Tiistaina 18.6.2013 otettiin Helsingin Itäkeskuksessa käyttöön Suomen ensimmäinen puhuva käteisautomaatti. Nyt puhuva käyttöliittymä on asennettu jo noin 250:lle Ottopisteelle. Puhuvan käteisautomaatin idea on mahdollistaa rahan nosto myös näkövammaisille itsenäisesti.

Puhuva Otto-käteisautomaatti toimii muutoin kuten ennenkin, mutta se tarjoaa peruspalvelunsa puheopastuksella, kun siihen kytketään kuulokkeet. Käyttäjällä tulee olla kuulokkeet itsellään. Puhetuettu käyttöliittymä tunnistaa pankkikortista kielen eli automaatti puhuu joko suomea, ruotsia tai englantia.

Automatia Pankkiautomaatit Oy ja Näkövammaisten Keskusliitto ovat kehittäneet Ottopisteille puhetuetun käyttöliittymän yhteistyössä. ”Vaikka käyttäjäkunta on suhteellisen pieni, halusimme aktiivisesti satsata esteettömyyden puolesta ja pankit näyttivät vihreää valoa,” perustelee Automatian kehitysjohtaja Jyri Marviala. ”Näkövammaiset ovat odottaneet puhuvaa automaattia pitkään, sillä se mahdollistaa rahan noston itsenäisesti, ilman avustajaa,” kertoo puolestaan jäsenpalvelupäällikkö Markku Möttönen Näkövammaisten Keskusliitosta. ”Muutamissa maissa näkövammaisille suunniteltuja puhuvia käteisautomaatteja edellytetään jopa lainsäädännöllä.”

Puhuvien käteisautomaattien sijainnit

Nyt puhuva käyttöliittymä on asennettu jo noin 250:lle uuden sukupolven Ottopisteelle eri puolille Suomea. Automaattikannan uusiutuessa puhuvia automaatteja tulee olemaan lähivuosina yhteensä useita satoja.

Puhuvien käteisautomaattien sijainnit löytyvät Otto.fi-sivuston ”Missä Otto?”-hakupalvelusta (otto.fi/missa-otto), jossa puhetukea tarjoavat automaatit on merkitty kirjainlyhenteellä:
EP = esteetön ja puhetuettu (matala asiointikorkeus)
P = puhetuettu (normaali asiointikorkeus).

Lista NKL:n sivulla 3.8.2013 tietojen mukaan

Automatia Pankkiautomaatit Oy