Tiedote 17.6.2013
Suo­men en­sim­mäi­nen pu­hu­va pank­kiau­to­maat­ti Itik­seen

Tiistaina 18.6. otetaan käyttöön Itäkeskuksen kauppakeskuksessa Ottopiste-käteisautomaatti, joka puhuu, kun siihen kytketään kuulokkeet. Käyttäjällä tulee olla itsellään kuulokkeet. Puhetuettu käyttöliittymä tunnistaa pankkikortista kielen, eli automaatti puhuu joko suomea, ruotsia tai englantia.

Näkövammaiset ovat odottaneet puhuvaa automaattia pitkään, sillä se mahdollistaa esimerkiksi rahan noston ilman avustajaa.

Automatia ja Näkövammaisten Keskusliitto ovat kehittäneet puhetuettua käyttöliittymää yhteistyössä. Ensimmäisellä puhuvalla automaatilla kerätään käyttäjäkokemuksia aidossa ympäristössä. Tavoitteena on asentaa puhuva käyttöliittymä loppuvuoden aikana lähes 250 Ottopisteelle eri puolille Suomea. Automaattikannan uusiutuessa puhuvia automaatteja tulee olemaan lähivuosina useita satoja.

Puhuva pankkiautomaatti sijaitsee kauppakeskus Itiksen Bulevardilla Stockmannin ja Anttilan välissä.

Lisätietoa ja kuvia

Näkövammaisten Keskusliitto
jäsenpalvelupäällikkö
Markku Möttönen